Pagina's

maandag 14 maart 2011

Zelf maken: SPELDENKUSSEN van RESTJES STOF

Afgelopen weekend kwam ik op internet een speldenkussen gemaakt van aan elkaar gebreide restjes wol/breigaren tegen. Echt een superleuk speldenkussen. Alleen ik brei niet zo vaak, en restjes wol heb ik niet. Restjes stof heb ik des te meer. En dus vroeg ik me af of je dat leuke speldenkussen van Kristin Roach van CraftLeftovers misschien ook met stof zou kunnen maken. En wat bleek? Dat kan! ;-)

Wat heb je nodig?
- restjes stof
- karton/papier
- fiberfill
- stukje vilt

Hoe maak je het?
1. Pak de restjes stof en kies er een paar uit die je bij elkaar vindt passen.



2. Knip uit papier of karton 3 rechthoeken met de volgende maten:
- 2 cm x 6 cm
- 4 cm x 6 cm
- 5 cm x 6 cm

3. Neem ieder rechthoekje 5x over op de restjes stof en knip ze uit.



4. Naai de stukjes stof met de lange kant aan elkaar en knip uit fiberfill een even groot stuk.
5. Leg de fiberfill op de achterkant van de aan elkaar genaaide stukjes stof.



6. Vouw het geheel dubbel zodat de stofjes met de goede kant op elkaar komen te liggen en naai vast aan de korte kant.
7. Nu komt het ietwat lastige gedeelte: sla de onderkant van de ring om zodat de goede kant van de stofjes weer zichtbaar wordt.



8. Zet nu de kleinste ring in de middelste en stik ze aan de onderkant met een grove steek aan elkaar vast. Zet ze vervolgens in de grootste ring en stik deze eveneens aan elkaar vast.



9. Knip uit een stukje vilt een rondje van circa 7 cm. Leg dat op de onderkant van het speldenkussen, naai het met een festonsteek vast en tadaaa... je speldenkussen is af!




Leuk zijn ze he? ;-)

6 opmerkingen:

  1. Loes, ik vind je blog superleuk. Wat een mooie dingen laat je zien en je geeft ook nog beschrijvingen erbij. Je krijgt van mij de Liebster Blog Award... Zie voor verder informatie op mijn blog http://busybessy.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Loes, ik ben via Roos op jou blog terecht gekomen, wat een leuk idee een speldenkussen uit restjes, ik heb nog een hele mand vol reststof liggen , ga van het weekend eens kijken of ik er 1 kan gaan maken, Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben zelf ook altijd op zoek wat ik nog met mijn restjes stof kan doen. Deze speldenkussentjes ga ik zeker ook eens maken! Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hé wat een leuk idee ! Een toffe blog, ik ga je volgen - benieuwd naar wat je nog in petto hebt !
    groetjes uit vlaanderen, Rozemie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Loes,
    leuk dat je op mijn blog langs kwam! Jij bent ook een druk baasje zie ik wel.
    We komen elkaar vast weer tegen!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen